sobota 3. května 2014

Našim láskám, našim snům...


Flying Shoes
Jsem něco, čemu se v angličtině krásně říká .. mid-packer (i když jsem občas i skoro na konci závodního pole)... prostě normální pobihač, někdy se podaří zaběhnout rychleji, někdy ne.. :).. ale velký rozměr boje a nadšení je v tom mém běhání skoro vždycky.. Kdyby nic, tak se snažím ze všech sil si ubránit radost ze života a potěšení z pobíhání...

Ale nic naplat, známí/ neznámí mi neustále radí, jak na rychlost.... jedině úseky, držet tempo.. někdo zase tvrdě prosazuje minimalistický přístup přes špičky... jiný říká rozhodně chi-running, jedině chi-running.... Jiný říká, musíš dráhu, rychlost, další dodává kopce, kopce, kopce..:).. a já sice vím, že určitě mají všichni v něčem pravdu.. ale ...

Hodně mě v tomhle pohledu ovlivnila Čapkova povídka "Muž, který dovedl lítat" , která má z hlediska mého přístupu k běhání zcela zásadní význam. Vím, asi Čapek není dnes tak známý autor, tak jen stručně... Pan Tomšík měl opakující se živý sen.. Jde po ulici, najednou se lehce odrazí a už se vznáší tři metry vysoko...
"Nijak se tomu ve snu nepodivil; připadlo mu to docela samozřejmé a nesmírně příjemné, jen se mu zdálo drobet směšné, že to dosud nikdo nezkusil." ... A tak to jednou zkusil a ejhle.. on dovedl létat.. [omlouvám se panu Čapkovi, ten text je tak krásný, že stojí za to si jej přečíst a ne jen v kostce vyprávět.. však je to snadno k nalezení na netu]. A když se to nakonec snažil předvést a ukázat.. tak jej neustále opravovali, až o tu svoji schopnost nadobro přišel:)...

---- zkrácená odbočka pro ty, co nemají čas/chuť hledat...
Pan Tomšík se polekaně rozběhl dvěma kroky. „Počkejte,“ zarazil ho odborník. „Máte naprosto špatný start. Musíte přenést těžiště těla na levou nohu, rozumíte? Ještě jednou!“
Pan Tomšík se vrátil a pokusil se přenést váhu těla na levou nohu. „A ruce, pane,“ poučoval ho odborník. „Vy nevíte, co ,s rukama. Musíte držet paže tak, aby vám uvolňovaly hrudník. A prve jste při rozběhu
zatajil dech. To nesmíte. Musíte volně a zhluboka dýchat. Tak ještě jednou!“
.......
„Docela špatně,“ křičel odborník. „Musíte klesnout do dřepu Musíte dopadnout na špičky a pérovat podřepem! A ruce vám mají letět kupředu, rozumíte? Vaše ruce přece přejímají faktor setrvačnosti, pane; to je přirozený pohyb.
....
Pan Tomšík se rozběhl ještě jednou. Skočil jen metr čtyřicet, ale dopadl do dřepu a předpažil ruce. Byl zalit potem a cítil srdce až v ústech. Bože, ať mi už dají pokoj, myslel si zdrceně. Toho dne skočil ještě dvakrát; pak toho museli nechat.
* Od toho dne pan Tomšík už neuměl lítat.
---- konec odbočky :)

Vím a vždycky si uvědomují, že to svoje "běhání" dělám z obecného pohledu úplně špatně... Určitě by se dalo běhat výrazně lépe, efektivněji.. Při těch hodinách, které tomu věnuju.. běhám jako babička:)... Ale bavilo by mě potom ještě běhat? Neztratil bych tu svoji radost stejně jako pan Tomšík svoje létání? :)

Podobně mi David H. kdysi řekl zajímavý postřeh. Stručně řečeno, jogíni nemluví o zážitcích z meditací, protože je tím mohou zničit.. Zásadní prožitky by se neměly zveřejňovat... Možná je chyba, že píšu tak otevřeně o svých silných zážitcích.. protože vím, že následující dny mě za to trochu víc skřísnou.. Prostě všechno bude náročnější..Je to moje vysoká daň za sdílení..:)

Po návratu ze Zane Grey se zase postupně snažím dostat zpátky ke svému běhání, procházím všemi fázemi od pochybností, přes boj a drobná vítězství na konci.. A po každé nakonec zjišťují, že jsem měl neuvěřitelné štěstí... Jak na svoji nejmilejší manželku, jasné slunéčko, která mi ve středu řekla, ať si na prvního máje s kamarády klidně oběhnu Kladno:)... na kamarády i na svého nejlepšího trenéra, Deri.. Běžíme dneska navečer po všech možných dodělávkách, úklidu.. Nechtělo se mi (ani Deri se nechtělo), ale vyběhli jsme na její nejoblíbenější trasu, plnou kaluží, potoků a bláta... Já ze začátku bojuju snad úplně se vším.. vzdávám se všech svých snů... Sotva běžím... doběh Western States je v mlhách, já se potácím v údolí... Deri má ale jasno.. po chvíli začne vymetat všechny kaluže, v těch větších i na chvíli zahučí a mluví ke mně naprosto jasně.. " Co blbneš?.. Běží se nám skvěle a koupel je úplně bezva!!" :)... A jak "nechtěně" projedu jednou a druhou kaluží.. musím říci, že má naprostou pravdu.. "Mlha" se v mých "obzorech" zvedá.. sice běžím pořád jako babička, ale už se jasně vidím na stadiónu v Auburnu, jak probíhám cílem... Věřit je třeba!!!

Všemu zdar! Kamarádům a naším snům zvlášť! 12:)

31 komentářů:

  1. Jj, hezký jako vždy ... ležím doma s virozou, Prazsky m. je v "mlze"... povídáni o babičce mi přišlo vhod :-) R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas virozu na nohach ? ... nemas! ... tak jakapak mlha!
      BS

      Vymazat
    2. Stin to rekl dobre.. nac stahovat kalhoty, kdyz k brodu jeste daleko:)... Uvidis, ono se to nejak usadi.. vsak nemusis byt hned na bedne:).
      Uzdrav se.. 12:)

      Vymazat
    3. Jojo, bacha na ty dva, oni tě taky velmi snadno zvládnou přesvědčit, že dvaačtyřicet kiláků volnějším tempem je jako prd - lepší než tisíc doktorů :-)

      Vymazat
    4. ...já vím - bacha na ně :-) ...ale v lecčems mají kluci pravdu :-)

      Vymazat
  2. Vyborna povidka! Nemohls vybrat lip! A Richarde, ty se koukej rychle vykuryrovat! April.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. April, vsechno preckej ve zdravi, uzij si 1/2 M! VSEMU ZDAR! 12:)

      Vymazat
  3. Mám teď druhý týden taky nějaký těžký - a hodně mě drží to vaše: pomalý běh léčí všechno. Ne pivo, víno, slivovice a pomalý běh - všechno jsem zkusil, ale osvědčil se jen ten běh. Držte se!

    j.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :).. taky na to verim.. a zatim se mi to vzdycky vyplatilo.
      Drzim palce.. 12:)

      Vymazat
  4. Ahoj Honzo,

    to je prave to umeni psat o silnych vecech jen tak, jako by se nechumelilo. Diky za to.

    Strasne rada to tady ctu a vubec nedokazu rict proc... jen jeden priklad, co me zrovna napada a co uz mi parkrat rozesmal den: kdyz me rano na trati dohani vecere z predchoziho dne, tak si vzpomenu, ze lidem drepicim u cesty zpravidla neni treba nabizet pomoc... a hned je mi v ty prekerni situaci nejak lip, kdyz vim, ze v tom nejsem sama... (mimochodem o co tezsi je takovou vec vyresit s jecicim kojencem v kocarku...:))

    Ne vazne, chtelo by se napsat, co je na techhle Tvych uvahach tak strasne uvolnujici, jenze to by kouzlo zmizelo.

    Pekny let,

    Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, ovsem na bobku u cesty s jecim ditem v kocarku... to nema chybu...:)
      At nam to beha... a at neztracime tu radost.. MSF! 12:)

      Vymazat
  5. Ja osobne si myslim, ze teda na ty kamarady jsi stesti zrovna nemel ;)
    BS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) .. sice me ti kamaradi asi dovedou casto do prusvihu.. ale je to krasny prusvih:)... a ty zazitky? Ty mi nikdo nevezme..
      Dik za vsechno.. 12:)

      Vymazat
  6. ja treba letat umim. Vcera jsem tak krasne letela, ze se barva meho obleceni i doplnku sjednotila na peknou blativou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme na tom stejne..:)... Ale nejlepsi je, kdyz s sebou miknu s Deri.. Ta se pak kouka vesele nebo vycitave.. To kdyz jsem ji treba rikal, at uz nikam neleze a v nicem se nevali:).. a pak vidi me, jak jsem v blate/kaluzi.. v cemkoliv... tak to bere jako, ze ji bych to zakazoval a sam si uzivam..:)
      nasim letum.. ZDAR! Stastne pristani! 12:)

      Vymazat
  7. Ať žijí babičky, co umí 10 km pod 40 minut a uběhnou 100 mil. Víc takových aktivních seniorů :-)
    BTW, v sobotu jsem odzkoušel HOKA botky a musím Samovi a Tobě dát zapravdu. Osvědčily se, Po 70km běhu nohy OK, jak v bavlnce. Jen do toho kopce by mohly přidat. Ale na štěrku a kamení naprostý luxus.
    Radomír

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc rad.. Vsak vis, ze ja od nikoho nic nemam zadarmo nebo za reklamu.. a tak rikam, co si myslim.. HOKA jsou skvele.. ovsem pri obehu Kladna mi ruply dole obe tkanicky.. asi jak byly namocene ze ZG? ale stejne.. Musim si sehnat nahradni, pro jistotu (Martin, jako skvely lekar mi je hned na ceste svazal).
      Hodne stesti do Leadville!!! 12:)

      Vymazat
  8. Chmury přijdou občas na každého ... ale Deri ... to je rozený psychoterapeut :) Přeji slunéčko nejen doma, ale i v duši :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :) DIK! No dneska to bylo malicko dramaticky.. Asi stari:).. nemohl jsem najit jeden dulezity papir.. vypravil jsem se do prace, NIC! Zoufaly se vracim, uz vymyslim plan "B".. Nastesti doma prisla moje nejmilejsi manzelka, jasne Slunecko.. a z meho bordelu ten papir neomylne vytahla..:)
      Ooooo slava nasim zachrancum, slava nasim sluneckum!:)
      Ted uz je mi o rad lepe!! At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  9. Přízračně příznačné. Máš přísný příkaz navyšování nalétaných hodin! Přeci jen - čistě sobecky - některé mé sny jsou s tebou příliš pevně svázané, než abych koukala, jak si necháváš přistřihovat křídla ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dik!:).. Vsak se dockas.. Ono to zase nejen pujde, ale i (utra) pobezi..:)
      Drzim palce na rodicovske ultra.. Vlastne diky tomu uz budes mit prvnich 100km jistych, a ten zbytek do 100mil pak nejak urves na moral..:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  10. Moc pěkné a pravdivé jako vždy, Honzo, díky za to. Radost z pobíhání je důležitější než maraton pod 3 :o))
    Jiřík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiro, naprosta pravda.. Navic.. kdyby byl cil maraton pod 3, tak kdyz to ubehnu, tak je vlastne vymalovano:) a mam krizi jako hrom..:)
      At nam to beha! 12:)

      Vymazat
  11. Díky Honzo – moc pravdivé:-) Každý jsme jiný a není jediná šablona, která by pasovala na každého. Tak je to i s naším běháním. Každého baví něco jiného a tomu se věnuje. Je potom čirý nerozum si do toho "nechat kecat odborníkem" :-)) Ten může mít z běhu úplně jiné pocity, které by jiného třeba rozesmutnily, místo aby mu přinášely pohodu a radost. Tak že hurá na WS ať se ti podaří přesně tak jak si přeješ :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dik Petre.. ono s temi odborniky je to leckdy vselijake..:)
      Casto radi lide, kteri sami "bloudi"..:)... A stesti a spokojenost se poradit neda:).
      MSF! 12:)

      Vymazat
  12. mezi řádky čtu o tvé únavě těla i ducha. Zpomal ještě víc než pomalu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzdyt jo.. ja jsem tedy velmi neznatelne zpomalil... Kdyz rikas..:)
      Nejak mam vic nevyresenych veci.. a nedari se mi je dostatecne rychle odstranovat..
      Ale ted to zase vypada nadejne!:)
      Mej se fajn, at nam to beha.. 12:)

      Vymazat
  13. Ahoj Honzo,
    Dodatočne Ti gratulujem k úspešnému absolvovanie ZG 50K a ďakujem za tradične pútavý popis „akcie“.
    Škoda, že aj BS nenapíše niečo zo svojho uha pohľadu. Jeho hlášky a čierny humor sú neskutočné.
    Osobne by ma zajímalo, v akom modeli HOKA ONE ONE si bežal a ako sa ti osvedčil.
    Mám dojem, že na také náročné podmienky ako ste mali by to chcelo obuv s agresívnejším vzorom podrážky..
    Nech Ti to aj naďalej tak dobre behá, ako píše!
    MD_jogger

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dik, no je velka skoda, ze Stin svoje hlasky a specificky typ humoru dale nesiri:)... Ovsem zase ja si nemuzu stezovat.. Mne se ho dostavalo plnymi hrstmi...
      Hoka byly fajn, asi kdybych s sebou poprve nesvihnul tak spatne, tak bych si vic veril.. Takhle jsem nemel duveru, navic by bylo hloupe nedokoncit kvuli tomu, ze jsem "padavka"... mysleno, ze furt padam..:)
      MSF! 12:)

      Vymazat
  14. Teda Honzo, už 10 dní bez nového příspěvku! Co mi to děláš? Kdo to má vydržet? :-) To abych snad šel běhat a zkusil vyběhat ten absťák... :-)
    Pepa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pepo, cekal jsem, jestli zprovozni ohackovani..:).. Zatim ne, tak jsem si to dal bez hacku..:)
      To jsi me potesil.. Taky zase vylezeme s Deri behat.. MSF! 12:)

      Vymazat

Zase jsem musel zapnout kontrolu spamu.. Omluva:)...